Založ si blog

Keď aj vodič je chodcom

Väčšina z nás už mala možnosť cestovať po krajinách Západnej Európy, kto bol pozorný, iste si všimol, že mentalita tamojších obyvateľov sa líši od menatility priemerného stredoeurópana. Miera odlišnosti je v rozličných oblastiach života značne rozdielna. Snáď najvyšší kontrast má možnosť vidieť bežný návštevník v oblasti cestnej dopravy, presnejšie v chovaní sa vodičov automobilov voči sebe. A nevychádzame z toho víťazne !
Ako je všeobecne známe, hlavná cesta č. 63 je v okolí Bratislavy beznádejne upchatá už takmer v ktorúkoľvek dennú hodinu. Vybočiť z veľajšej cesty na hlavnú je veľkým problémom, v niektorých prípadoch čaká človek aj desiatky sekúnd. Čakanie je veľmi nepríjemné, pre netrpezlivých až neznesiteľné, takže sa hľadajú rôzne riešenia, ako sa mu vyhnúť. Najobligátnejším spôsobom je, keď sa vodič prichádzajúci z vedľajšej cesty bez zastavenia pokúsi vynútiť si prednosť a vtlačiť medzi autá na hlavnej ceste. Väčšinou aj uspeje, čím dôjde k paradoxnej situácii, že prúd áut z vedľajšej cesty napreduje rýchlejšie ako po hlavnej. Sú však aj ďalšie, kreatívne možnosti. Jednu z nich popisuje aj nasledujúci, pre mňa, zarážajúci a zároveň úsmevný príbeh, ktorý sa stal v jednej obci blízko hlavného mesta na tlačidlom ovládanom prechode pre chodcov. Naskočila mi červená, takže som zastal a ako to bežne býva, automaticky som očami začal hľadať chodca, najprv na jednej, potom i druhej strane cesty. Lenže, div sa svete, nikoho som nevidel. Až po niekoľkých okamihoch som si všimol obďaleč bežiacu ženskú postavu, ako šprintuje k autu, stojacemu asi o štyridsať metrov ďalej na parkovisku pri ceste. Dobehla, bleskurýchle naskočila za volant a prudko vyrazila smerom k Bratislave. Mala šťastie, v protismere nik nešiel, a my sme stáli na červenú, takže mala voľné pole. Po chvíli som si však uvedomil, čerta starého mala šťastie, veď to ona stlačila tlačidlo a potom pádila ozlomkrky k autu. Ój, dofrasa, no mňa by to jakživ nenapadlo ! A tak isto, ani z ciest po Západnej Európe nemám takéto skúsenosti, nik by si nedovolil takýto spôsob chytračenia.
Som úprimným ctiteľom ženského pokolenia, dokonca aj za volantom auta, ale takéto špekulatívne chovanie mi „vyrazilo poistky“.
Skôr, než by ma niekto začal upodozrievať z nadŕžavania západniarom, podotýkam, takmer po každom celodennom výlete do Rakúska (absolvujem ich hodne) som pri návrate na Slovensko behom pár minút svedkom nejakého konfliktu alebo krízovej situácie, alebo sa sám dostávam do konfliktu s tunajšími nedisciplinovanými alebo agresívnými vodičmi. Ba čo viac, ak aj na rakúskych cestách občas zažijem abnormálne správanie vodičov, väčšinou ide o autá so slovenskými, hlavne bratislavskými „ešpézetkami“. Je to smutné, ale je to fakt.
Vráťme sa však k prípadu prepnutia semaforu „chytrou“ vodičkou. Z jednej udalosti sa samozrejme nedajú vyvodzovať ďalekosiahle závery, avšak keď som príbeh vyrozprával viac ako pol tuctu mojich známych, väčšina reagovala neutrálne, nie celkom chápali, čo mi vlastne na takomto chovaní vadí. Čo ma však úplne „dorazilo“, traja z nich, každý vlastnými slovami, mi v podstate povedal nasledovné: „Čože je už na tom extra zaujímavé, veď ja to robím tak isto „!
Tým mi vlastne potvrdili správnosť môjho tvrdenia v úvodnej vete.

Jazykoveda na kolesách

19.02.2017

Po dlhšom čase sa nám konečne ukázalo Slnko, tak teda hor sa na bike, smer hrádza. Už dobrých pár kilometrov som točil pedále na ľavom brehu gabčíkovského kanála, keď zrazu na poliach, pár sto metrov odo mňa sa zdvihlo biele mračno. To sú určite čajky, hovoril som si, ale keď som sa prizrel bližšie, vididel som, že sú to väčšie tvory. Snáď nie labute ? Ale áno, [...]

Rozprávka o troch kočišoch

18.01.2017

Nasledujúca rozprávka je už aktuálna len z jednej tretiny, ale dúfam, že sa nájdu čitatelia, ktorých pobaví: Boli raz traja bratia: Záhadný, Chlomtavý a Červený. Najmladšiemu toto hlúpe meno prischlo neskôr, pretože keď bol napajedený, celý sa červenal. Ale možno, že dôvod bol iný, kto vie. V skutočnosti bratov nemala jedna mater, akoby sa na slušných bratov patrilo, [...]

Lyžiarský výcvik

13.01.2017

Napadol nám prvý tohoročný sneh, tak som si spomenul na dávnu zimnú príhodu. Väčšinou ľudia píšu o svojich úspechoch alebo pozitívnych zážitkoch, ja teraz urobím výnimku a pokúsim sa vydolovať z pamäte, ako som sa nenaučil lyžovať. Na prelome šesťdesiatich a sedemdesiatich rokov sme ako druhoročiaci na strednej škole mali absolvovať povinný lyžiarský výcvik. [...]

Andrej Babiš, Monika Babišová

Šokujúci rozchod po 30 rokoch. Babiš s manželkou Monikou oznámili koniec vzťahu

19.04.2024 18:06

Ubezpečili, že ich rodinné väzby zostanú aj kvôli deťom pevné.

kravy

Kmeň vtáčej chrípky H5N1 detegovali aj v kravskom mlieku, upozornila WHO

19.04.2024 17:46

Nateraz nie je známe, ako dlho môže vírus v mlieku prežiť.

SR Požiar Osada Stropkov Situácia Mimoriadna POX

Polícia začala v súvislosti s požiarom v Stropkove trestné stíhanie

19.04.2024 17:17

Po požiari, ktorý zničil deväť obydlí, ostalo bez strechy nad hlavou 49 tamojších obyvateľov, z nich 29 detí.

Ukrajinskí vojaci ďakujú Slovákom za zbierku na muníciu

Zbierka na muníciu raketovo rastie, podporila ju i Čaputová. Ďakujeme, bratia Slováci, odkazujú ukrajinskí vojaci z frontu

19.04.2024 16:30, aktualizované: 17:35

Ciieľ bol najskôr vyzbierať jeden milión eur. Vzhľadom na obrovský ohlas a ochotu posielať peniaze obrancom, je zbierka bez finančného a časového limitu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 14
Celková čítanosť: 26745x
Priemerná čítanosť článkov: 1910x

Autor blogu

Kategórie